leka-2015.reismee.nl

Derde visdag 1 mei

Vandaag de derde visdag. Ondanks de zeer goede verwachtingen was het weer erg slecht we zijn tot op het bot toe verkleumd door de vele hagelbuien die vergezeld gingen van veel wind. Dit heeft de visserij vandaag erg parten gespeeld. Op de plekken waar we wilden vissen stonden zulke golven dat je jezelf met 2 handen vast moest houden.....en dan kun je geen hengel meer hanteren. Uiteindelijk een luwe plek met diep water opgezocht tegen de vaste land kant waar nog wat vis zat, helaas leek het net of we in de kinderkamer zaten te vissen (zoals we altijd zeggen) want er werd veel kleine vis gevangen die niet mee kon.

Het is nu weer opgeklaard en we hopen op betere condities. Ondanks de ontberingen van vandaag is de stemming opperbest er wordt veel gelachen. Ik ga ermee stoppen nu, Dirk en Niels zijn met de beroemde kip Parmgiana bezig dus dat wordt smullen zometeen.

Nu is het weer mooi: met het uitzicht vanaf de haven naar het vaste land van Noorwegen.

Tweede visdag 30 April

Vandaag de 2e visdag; zon en een koud windje. De vis wilde in de ochtend nog redelijk bijten aan de Noordkant van Leka. Tegen de middag viel de wind weg en zijn we meer richting de open oceaan gegaan (ca. 1,5 uur varen vanuit de haven). Helaas was de vis daar slecht te vinden. Alleen op grote diepte kregen we met makreel als aas aanbeten maar dat bleken hoofdzakelijk lommen te zijn. Deze lommen zijn gevreesd; ze zijn niet lekker om te eten en je moet zo'n 250m snoer opdraaien waar 280gr lood aan hangt...het lijkt wel op werken dan.

Thuis gekomen bleek dat Wiegert de grootste pechvogel van de dag was, hij had een pilker verspeeld; ook daar heeft Pieter een prijs voor geregeld en ik heb er geen foto van gemaakt....Zeepier heeft hem wel naar een selecte groep ge-apped maar niet geplaatst op de blog om geen toestanden in de familie te krijgen.

Eerste visdag 29 april

Gisteren de hele dag naar Leka gereden ging op zich er vlot, het voordeel van 1 busje met meerdere chauffeurs was erg plezieeerig, we kwamen allemaal erg fit om 20:30 uuur bij de pont aan. 's avonds de kar uitgepakt en alles geinstalleerd. Vandaag begon als een een stralende dag, zeer warm in het zonnetje...prettig als je de boten moet installeren. Begin van de middag het water op om een visje te vangen....dat ging redelijk goed...de grootste kabeljauw was 80 cm (Rene), Niels en George hadden pollack er is ook al leng en schelvis gevangen; bij elkaar 3/4-grijze krat vol voor de kenners. Het weer werd wel slachter de eerste sneeuwbui ook al op zee gehad..Links op de foto onze 2 boten.

Na het vissen had Willem een kado dat hij aan de andere vissers moest overhandigen van Pieter. Er zat een gedicht bij dat moest worden voorgedragen...Dirk kan dat toch het beste...dat gedicht mag ik NIET op internet plaatsen om geen gedonder te krijgen dus CENSUUR..maar ik kan de bloglezers wel verklappen dat de moraal van het verhaal was dat we erg zielig zijn zo 2 weken zonder "onze" vrouwen.......

Wink
..Pieter bedankt voor deze morele ondersteuning op dit eenzame eiland! Ik sluit gauw af over 10 min. eten ...het is nu 20:50 uur....het is alweer laat.

Vertrokken

We rijden! Verzamelpunt bij Zeepier thuis en om 4:45 uur Wiegert ophalen. De kar zit meer dan vol maar alles zit er in. Vandaag op naar Frederikshaven, een kleine 1000km.

Jaja een heel stukje rijden...alleen de band van de bagagekar had daarandere ideeen over. Op de Duitse autobaan dat ding aan flarden...om 7 uur 's ochtends. Allemaal een geel hesje aan en als de wiedeweerga de band verwisseld. De rest van de reis verliep voorspoedig ook al zijn er veel zgn. Baustellen ten noorden van Hamburg.

We kwamen om 17:30 uur aan bij de boot waar ons op het buffet stortten.

PΓΈlse getest

Alle vismaten zijn druk met de voorbereidingen want a.s. maandag is het zover: we vertrekken naar het Noorden....en de start zie er qua verwachtingen frisjes uit...een graad of 6.

Gelukkig hebben de Noren net hun nationale voedsel aan een test onderworpen en ik weet dat vooral Zeepier er verzot op is. De conclusie is dat er PΓΈlse te vinden zijn waar veel vlees in zit...maar vetarm kun je ze ook niet noemen... hierbij de link (vertaalt door Google, want dat Noors blijft toch lastig leesbaar voor jullie) http://alturl.com/ibhxc.

Zeepier op Leka

De blog van Zeepier is ook online hij staat rechtsonder onder links.

Het lijkt erop dat onze verhuurder van Leka vlucht als wij aankomen; hij zegt dat hij moet werken EN hij werkt in de off-shore dus is maanden van huis. Hij heeft het commando overgedragen aan een kennis die ook fietsen verhuurd dus al er een probleem is met de boten is er altijd nog een waterfiets beschikbaar. Het avontuurbegint weer als vanouds (op z'n Noors...) en sommige vismaten zullen nu de bibbers al krijgen....als dat maar goedkomt.

In vogelvlucht

Op het internet heb ik een film gevonden, gemaakt met een drone, die over ons witte "Pippi-Langkous" huis is gevlogen (zie https://vimeo.com/109141935, even op HD klikken!). Je krijgt op deze manier een spectaculair overzicht van de haven (waar de visboten liggen) en de directe omgeving. Op de achtergrond kun je de heuvels van het Vikinggraf zien waar je naar toe kunt lopen via het wandelpad over de vlonder.

De vis wordt......

De vis wordt duur betaald...

Afgelopen vrijdag was jullie blogger nog even op de Bilthovense markt te vinden......die aldaar schrok van de prijzen van de vis. We kunnen "voor sommigen helaas" slechts legaal 15 kg per persoon uitvoeren.

Houd je je daar niet aan....net zoals deze Belgen die in het totaal 500 kg probeerden mee te nemen, dan kun je rekenen op een boete van bijna Euro 2000 (zie http://goo.gl/q8KYtD).